مدیریت بازاریابی


+ اسراف محبت

وقتی کبوتری شروع به معاشرت با کلاغ‌ها میکند پرهایش سفید می‌ماند، ولی قلبش سیاه می‌شود... دوست‌داشتن کسی که لایق دوست‌داشتن نیست، اسراف محبت است.

دکتر علی شریعتی

نویسنده : علی دلشاد ; ساعت ٢:٠٠ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱٠ فروردین ۱۳۸٩
تگ ها: شریعتی و محبت و کبوتر
    پيام هاي ديگران()   لینک

+ پرهیز از کارهای تکراری

با آغاز بحران جهانی اقتصاد، از اوایل سال 2008 میلادی و بالا گرفتن آن، موج ورشکستگی تبدیل به خطری بزرگ شد که بنیان کسب و کارها را – از کوچک - تا بزرگ – تهدید می کرد و می کند.
در این شرایط که بقا تبدیل به بزرگترین چالش کسب و کارها شده است، بسیاری از مدیران ارشد، چاره بقا را در کاهش هزینه ها می بینند تا به این واسطه، هرچه بیشتر خود را با شرایط روز به روز سخت شونده، هماهنگ کنند.
کاهش نیروی انسانی که در ادبیات امـــروزی بــا عنوان (Job Cut) از آن یاد می شود، یکی از نخستین راهکارهایی است که از ذهن مدیران می گذرد تا به کمک آن از هزینه ها بکاهند.
پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که هم اکنون یک سوم شرکتهای دنیا، درصدد کاهش نیروی انسانی خود در سه ماه آینده هستند.
بیایید از منظر مالی به موضوع بنگریم: کاهش حتی یک نفر از نیروی انسانی به معنی کاهش دوازده ماه حقوق و مزایا، حق بیمه، بازنشستگی، عیدی، پاداش و... است. اگر این برنامه برای چندین نفر اجرا شود، رقم بزرگی در پایان سال صرفه‌جویی خواهدشد که این رقم کافی است تا هر مدیری را فریب دهد. تا اینجا همه چیز به ظاهر خوب است؛ اما بگذارید از منظر متخصصان منابع انسانی به موضوع بنگریم.
کارشناسان منابع انسانی می گویند که منابع انسانی، کلیدهای موفقیت کسب و کار هستند و حذف نیروی انسانی باعث حذف حجم عظیمی از دانش و تجربه‌ای خواهدشد که این افراد در طول سالیان اندوخته‌اند؛ دانشی که به احتمال قوی به صورت ضمنی بوده، در مغز این افراد جریان دارد و به دیگران منتقل نشده است. کارکنان، صاحب بخش بزرگی از سرمایه‌های فکری سازمان هستند و کنار گذاشتن آنها باعث تحمیل هزینه‌های بسیار به سازمانها می‌شود (هزینه‌های ناملموس). گذشته از این، پس از بازگشت اقتصاد به شرایط مساعد، کسب و کارها باید بار دیگر دست به استخدام بزنند و این خود به معنی هزینه هنگفت استخدام و آموزش کارکنان جدید برای کسب و کارهاست. البته ضررهایی که کسب و کارها ازکاهش نیروی انسانی متحمل می‌شوند، به همین جا ختم نمی شود. نکته دیگر، زمانی که آوازه اجرای یک برنامه کاهش نیروی کار در شرکت پیچیده می‌شود، استرس شدیدی به همه کارکنان وارد می شود و بدین‌گونه نوعی احساس عدم امنیت شغلی، تمام سازمان را فرا می گیرد. کارکنان شب و روز می‌ترسند که نکند آنها هدف این برنامه باشند و ترس از آینده‌ای موهوم بر کار سایه می افکند.
در این شرایط، کاهش بازده شغلی، نخستین اثری است که این آوازه بر سازمان خواهد داشت. علاوه بر آن پس از اجرای برنامه – که شاید ماهها به طول انجامد – کارکنانی که بر جا مانده‌اند، دچار نوعی احساس اعتماد به نفس کاذب می شوند که این امر خود به کاهش بازده کاری آنها منجر خواهدشد.
پس برخلاف گفته ادیسون، همیشه ساده‌ترین راه، جواب مسئله نیست. شاید در این مورد، بایدکمی با تدبیرتر عمل کنید و برای کاهش هزینه‌ها، به ساده‌ترین راه دست نیازید. راههای دیگری نیز وجود دارند. چرا امتحان نمی‌کنید؟

نویسنده : علی دلشاد ; ساعت ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱٠ فروردین ۱۳۸٩
تگ ها:
    پيام هاي ديگران()   لینک

+ پیش از گسترش برند از خود سوال کنید

مشاهده یادداشت خصوصی

...
ادامه مطلب
نویسنده : علی دلشاد ; ساعت ۱٠:۳٠ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱٠ فروردین ۱۳۸٩
    پيام هاي ديگران()   لینک