مدیریت بازاریابی


+ مدیریت زمان به اقتضای زمان

تاکنون مطالب بسیاری درباره مدیریت زمان، اهمیت و روشهای آن منتشر شده است. ولی همان‌گونه که زمان در ذات خود حرکت و تغییر را پنهان می‌دارد، روشهای مدیریت بر آن نیز به اقتضای گذشت زمان تغییر می‌کنند.در ادامه 71 اصل در مدیریت زمان را از نظر می‌گذرانیم:
1. کارهایتان را یادداشت کنید.
2. فهرست کارها را اولویت بندی کنید
.3برای هفته خود برنامه ریزی کنید.
.4یاد بگیرید که نه بگویید.
.5از اینکه کارهای زیادی انجام دهید، پرهیز کنید.
.6کارهایتان را دسته بندی کنید.
7.متناسب با انرژی خود برنامه ریزی داشته باشید.
.8الگو داشته باشید.
.9محیط کار خود را ساماندهی کنید.
.10به اندازه کافی بخوابید و تفریح داشته باشید.
بعد از بیان این ده اصل به بیان اصول می‌پردازیم که به نسبت نوتر هستند و شما را در صرفه جویی در زمان یاری می‌کنند.


مدیریت زمان به اقتضای زمان

محمدعلی جلیل پور

تاکنون مطالب بسیاری درباره مدیریت زمان، اهمیت و روشهای آن منتشر شده است. ولی همان‌گونه که زمان در ذات خود حرکت و تغییر را پنهان می‌دارد، روشهای مدیریت بر آن نیز به اقتضای گذشت زمان تغییر می‌کنند.در ادامه 71 اصل در مدیریت زمان را از نظر می‌گذرانیم:
1. کارهایتان را یادداشت کنید.
2. فهرست کارها را اولویت بندی کنید
.3برای هفته خود برنامه ریزی کنید.
.4یاد بگیرید که نه بگویید.
.5از اینکه کارهای زیادی انجام دهید، پرهیز کنید.
.6کارهایتان را دسته بندی کنید.
7.متناسب با انرژی خود برنامه ریزی داشته باشید.
.8الگو داشته باشید.
.9محیط کار خود را ساماندهی کنید.
.10به اندازه کافی بخوابید و تفریح داشته باشید.
بعد از بیان این ده اصل به بیان اصول می‌پردازیم که به نسبت نوتر هستند و شما را در صرفه جویی در زمان یاری می‌کنند.
1. درباره مسائلی که باعث می‌شوند تا شما برنامه و فعالیتهای زمانبندی شده خود را رها سازیدفکر کنیم.
یک ایده بسیار خوب این است که شما به طور مرتب چگونگی سپری کردن زمانهایتان را ارزیابی کنید. در برخی موارد بهترین کار این است که کاری را که چندان فایده‌ای برای شما ندارد متوقف کرده و به کارهایی که ارزش بیشتری دارند، بپردازید (توجه کنید که چه چیزی را رها می‌کنید تا فعالیت‌های فعلی خود را نگه دارید و انجام دهید):
2. از روش بهره‌وری شخصی استفاده کنید
به کارگیری روش بهره‌وری شخصی می‌تواند شما را در پیگیری کارهایی که لازم است، انجام دهید؛ سازمان‌دهی و اولویت‌بندی کارها و نیز توسعه برنامه‌ای مناسب که بتوانید آن را تکمیل کنید، یاری کند.
3. عادتهای بد را شناسایی کنید.
عادتهای بدی را که باعث تلف شدن زمان، خراب شدن هدف‌ها و متوقف شدن موفقیتها می‌شود، شناسایی کنید. بعد تک‌تک بروی آنها کار کرده، به طور سیستماتیک آنها را از زندگی خود حذف کنید. به یاد داشته باشید که راحت‌ترین راه برای حذف عادتهای بد جایگزین کردن با عادتهای خوب است.
4. به انجام دادن کارها در نهایت کمال، پای‌بند نباشید.
برخی از کارها، نیازمند بهترین و بالاترین تلاش نیست. فرستادن پست الکترونیکی به همکاران، نباید بیش از چند دقیقه زمان بگیرد. یاد بگیرید که میان کارهایی که لازم است در حد عالی انجام شوند و کارهایی که فقط باید انجام شوند، تفاوت بگذارید.
5. از انجام کارهایی که فقط وقت را پر می‌کنند، بپرهیزید.
وقتی که شما فهرستی از فعالیت‌های مهم برای انجام دادن دارید، مراقب باشید که با انجام فعالیت‌هایی که پرکننده وقت هستند، از فعالیت‌هایتان باز نمانید. کارهایی همانند سازمان دهی قفسه کتاب و یا بایگانی کاغذها را می‌توان تا زمانی که فعالیت‌های اولویت‌دار انجام نشده‌اند عقب انداخت.
6. در تله کارایی نیفتید
کارایی، لزوماً به معنای بهره‌ور بودن نیست. از اینکه فعالیتهایی با کارایی بالا انجام دهید، در صورتی که اصلاً نباید آنها را انجام دهید، بپرهیزید. فقط برای اینکه شما مشغول باشید و کاری را انجام دهید به این معنا نیست که واقعا کار معنی دار و پراهمیتی را انجام می‌دهید.
7. از طفره رفتن و تعویق کارها برای افزایش بهره وری، بهره بگیرید.
طفره رفتن الزاماً‌ چیز بدی نیست در این راستا که شما آن را برای تأخیر انداختن کارهایی که اولویت پایینی دارند یا اصلاً نباید انجام شوند بکار ببرید. یعنی: آن‌قدر منتظر شوید تا کار به اندازه‌ای مهم شودکه شایستگی اختصاص وقت را پیدا کند.
8. از قانون 80/20 استفاده کنید.
این قانون می‌گوید که 20 درصد فعالیت‌های شما 80 درصد ارزش را ایجاد می‌کند. برخی از فعالیتها، مقدار بسیار بیشتری از بازگشت زمان و انرژی که شما برای آن کار مصرف می‌کنید، دارد. بنابراین با اولویت‌بندی، وقت خود را روی فعالیتهایی با بازدهی بالا متمرکز کنید.
9. از چرخه انرژی خود بهره ببرید.
همه ما، زمانهایی را در روز احساس بهره ور بودن و زمانهایی را نیز احساس گرانجانی و تنبلی می‌کنیم. از این وضعیت کم و زیاد شدن انرژی باید استفاده مناسب کرد. یعنی امور چالشی و پیچیده را در مواقعی که انرژی بالایی داریم و امور با اولویت پایین، عادی وغیر چالشی را، در سایر زمانها انجام دهیم.
01. از افکار واهی و پوچ بپرهیزید.
افکار پوچ می‌تواند برنامه‌های خوب پایه‌گذاری شده را از بین ببرد. می‌توان با یادگیری اینکه چگونه از پروژه های خود انتظار واقع بینانه‌ای داشته باشیم از این موضوع پرهیز کنیم. ضمناً‌ مطمئن شوید که در برنامه‌هایتان مسائل و خطاهای غیرقابل انتظار را در نظر گرفته‌اید.
11. از نامه‌های الکترونیکی مکانیزه استفاده نکنید.
برخی از نرم‌افزارهای نامه الکترونیکی‌، شمارشگر زمان دارند، به گونه‌ای که نامه‌های شما را در زمان‌های معینی چک می‌کنند و اعلام رسیدن نامه‌های جدید را اعلام می‌کنند؛ از این برنامه‌ها استفاده نکنید. بررسی نامه‌های الکترونیکی به محض اینکه برای شما ارسال می‌ شوند موجب حواس پرتی شما می‌شود و زمان را تلف می‌کند. بسته به نیازتان 3 تا 5 بار در روز، در زمان‌های تعریف شده‌ای، نامه ها را چک کنید.
12. زمان خود را متوازن کنید.
وقتی شما دسته های متفاوتی از فعالیت دارید، با تخصیص هر دسته فعالیت به هر هفته، توازن بهتری برای زمان خود برقرار می‌کنید. برای مثال: یک هفته روی مسائل مالی و مسائل داخل خانه و هفته بعد به آرامش و تفریح خود زمان اختصاص دهید.
13. بایگانی با دسترسی آسان را تجربه کنید.
تلاش برای یافتن پرونده‌هایی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند، در بایگانی پیچیده می‌تواند خسته کننده و زمانگیر باشد. به جای بایگانی پراکنده،‌ بایگانی سازمان یافته و با دسترسی سریع داشته باشید. فایل کشودار در میز کار، محل مناسبی برای مواردی است که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
14. تندخوانی را یاد بگیرید.
تندخوانی مهارت با ارزشی است، به ویژه اگر زمان زیادی از روز را برای خواندن مستندات صرف کنید. برای یادگیری تندخوانی می‌توانید کلاس بروید، برنامه آن را تماشا کنید و یا کتاب های مرتبط را بخوانید.
15. از کارهایتان کپی پشتیبان تهیه کنید.
چند وقت یکبار از کارها کپی پشتیبان تهیه می‌کنید؟ شما نمی‌دانید که چه موقع مشکل کامپیوتری خواهید داشت، بنابراین تهیه کپی پشتیبان به صورت دوره‌ای، از استرس های بعدی جلوگیری خواهد کرد.
16. برای مدیریت زمان، مانند کودکان، گام به گام عمل کنید.
یادگیری مدیریت زمان هنر است. برای تغییر پایدار، در هر زمان تغییرکوچکی بدهید. به یاد داشته باشید که برای شکل گیری عادت جدید دست کم به چند هفته وقت نیاز دارید.
17. فعال باشید.
بدن فعال، شما را به سوی ذهن شاداب و هشیار هدایت می‌کند. داشتن یک ورزش ثابت و مداوم کمک می‌کند تا بدن شما شکل مناسب خود را حفظ کند و توانایی ذهنی شما نیز افزایش یابد. اگر شما برای اینکار وقت زیادی ندارید، روزانه 10 دقیقه ورزش کنید.

منبع: http://www.goalstoaction.com

 

نویسنده : علی دلشاد ; ساعت ۸:۱٦ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۳٠ دی ۱۳۸٧
تگ ها:
    پيام هاي ديگران()   لینک